JAK VYBRAT SJEZDOVÉ LYŽE
CO SI UJASNIT, NEŽ SE VYDÁM KOUPIT LYŽE...
- Vaše výška postavy?
Nejčastěji se lyže kupují s ohledem na výšku postavy. Určitě se od tohoto údaje lze odrazit. Ale neberte výšku postavy jako jediný, nebo hlavní parametr pro výběr.
- Vaše hmotnost?
Těžší lyžař potřebuje tvrdší a delší lyži, nebude mít problém utočit ani lyži s větším radiusem.
- Vaše lyžařské zkušenosti? (začátečník, pokročilý, expert)
Zdárně jednoduchá otázka. Ale hodně lidí má problém, objektivně zhodnotit své schopnosti. Ve věšině případů se lidé podceňují. Lidem ale většinou nedělá problém zhodnotit ostatní. Srovnejte se tedy s ostatními lyžaři... Ted už víte, do které skupiny patříte? Myslíte si, že lyžujete lépe, než většina lidí na sjezdovce - zařaďte se do skupiny "expert". "Kontrolovaně" sjedete každý kopec a občas se vydáte na lyže do Alp? Určitě nejste začátečník, i když si zatím třeba tolik nevěříte.
- Na jakých sjezdovkách se nejčastěji pohybujete?
Raději si přivstanete na upravenou a prázdnější sjezdovku, odpoledne Vás nebaví slalom mezi lidmi a nahrnutými "muldami". Raději odjedete z kopce dřívě a mimo sjezdovku nevyjíždíte? V první řadě se poohlédněte po sportovní lyži, která vyniká hlavně na upravené sjezdovce. Pod vázáním do cca 75 mm.
Kopec Vám "nikam neuteče" :) a ráno si raději na dovolené přispíte a v klidu se nasnídáte. Zkrátka opravdu nepatříte k lidem co čekají na první lanovku... Pohybujete se tedy hlavně na "neupravené" sjezdovce. Podívejte se v první řadě po nějaké univerzálce. Pod vázáním cca 75 - 85 mm.
Hned jak je možnost, tak se vydáte mimo sjezdovku? Ne vždy se ale taková možnost naskytne, přeci jenom to chce prašánek. Takže jezdíte stále převážně na sjezdovce? Nejprve se podívejte po nějaké širší univerzálce. Pod vázáním 80 - 90 mm.
Pokud chcete lyži na volný terén a přitom si ještě chcete na sjezdovce slušně zajezdit, tak volte šířku 90 - 100 mm.
Na rozbité sjezdovce, nebo ve volném terénu potřebuje lyže větší plochu, aby měla vztlak a mohla "plout" nad sněhem a nebořila se. Delší a širší lyže se v takových podmínkách bude chovat lépe.
- Jakou rychlostí jezdíte?
Odpověď na tuto otázku je opět relativní. Zkuste se tedy srovnat s ostatními lyžaři. "Všichni" Vás na sjezdovce předjíždí? Pak jezdíte nižší rychlostí . Patříte naopak k "rychlým střelcům" a ostatní lyžaři se Vám na sjezdovce spíše "pletou". Pak jezdíte vyšší rychlostí. Nebo se zkrátka pohybujete střední rychlostí. Jak jednoduché... Rychlejší lyžař potřebuje delší lyži.
- Jakou preferujete délku oblouku?
S tím souvisí radius lyže. Čím menší, tím je lyže vhodnější na kratší oblouk. Většina lidí bez přemýšlení řekne, že chce lyži na kratší oblouk. Příjde mi, že si myslí, že čím více bude lyže vykrojená (čím menší radius), tím jde o lepší carvingové lyže. Možná byste byli překvapeni, jak Vám sedne jak bude točit a jak bude klidná) lyže s větším radiusem. Věnujte prosím této otázce náležitou pozornost a zamyslete se nad svojí jízdou. Když přijedete dolů k lanovce, jaká stopa by za Vámi na sjezdovce zůstala? Kratší, střední, delší oblouky? Žádné lyži nesvědčí jízda přes radius (ve větším oblouku, než je radius lyže), pak je lyže neklidná a nestabilní. Dobrý lyžař vyjede kratší oblouk i na lyži s větším radiusem (menší oblouk, než je radius lyže). Pokud máte zvládnutou techniku a dokážete na lyži správně zatlačit a prohnout ji, tak délku oblouku rapidně zkrátíte.
- Co můžu před nákupem lyží ještě udělat?
Pokud se Vám naskytne nějaká možnost vyzkoušet lyže, tak ji využíjte. Zkuste si i takové lyže o kterých si myslíte, že by Vám nejspíš nevyhovovaly. Třeba budete mile překvapeni. Prodejci si postupně hledají cesty k lyžařům a často si můžete vyzkoušet jejich sortiment přímo na sjezdovce a to zdarma. Tyto informace jsou uvedeny na webech areálů a oficiálních stránkách dovozců/prodejců. Z našich zkušeností lidé z obav kupují moc krátké a točivé lyže, myslí si, že lyžování bude lepší, snadnější, zábavnější. Zvlaště pokud jste lepší lyžaři, tak se nebojte vyšších lyží, ani větších radiusů. Lyže bez problémů zvládnete a utočíte a navíc se Vám odmění klidem a stabilitou v rychlosti.
Přečtěte si testy lyží, popisy výrobců/prodejců jsou vždy "hezké". Naším oblíbeným časopisem je SKI MAGAZÍN zajímavé informace o lyžích najdete v každém čísle. Koncem roku vychází vždy speciál zaměřený na testy lyží. Nájdete v něm výsledky testů aktuálních modelů lyží všech kategorií. Nevýhodou je, že na tento test nejezdí všechny značky. Na webu jsou po přihlášení starší čísla zdarma k prohlédnutí. Dalším českým časopisem je SNOW, který má také archiv starších čísel.
Nakupujte tam, kde Vám rádi, ochotně a zkušeně poradí. Lyžování je poměrně drahý sport. Správný výběr je pro Váš pocit rozhodující! Jedině nadšený lyžař, který má vyzkoušené desítky lyží Vám dokáže náležitě poradit a vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými modely lyží. Věřím, že konzultace s odborníkem může být pro Váš správný výběr zásadní.
Zajímavé weby s testy:
Spousty testů najdete také na kanálu youtube. Většinou ale nejsou v češtině.
Tyto informace berte jako doplňující. Dá se říci, že co člověk to oblíbená kategorie lyží, oblíbená značka, model atd. Každý jezdí trochu jinak a v jiných podmínkách, z čehož plyne, že každému sedí něco jiného. Nenechte se tedy při výběru ovlivnit názory jiných a dejte na svůj úsudek.
Zkuste si vytypovat v první řadě kategorii lyží. Neomezujte se pouze na Vaši oblíbenou značkou. Zajímejte se o konstrukci lyží. Pokud zvolíte vyšší řadu lyží "kteréhokoli" výrobce, tak chybu neuděláte. Na druhou stranu v jednotlivých kategoriích najdete u některých značek lyže orientované spíše výkonostně a sportovně u jiných značek více na pohodlí a uživatelskou nenáročnost.
Pamatujte také na to, že k dobrému pocitu z lyžování přispívá značnou mírou kvalitní servis. Lyže po kvalitním servisu se může proměnit k nepoznání...
Jakou délku lyží zvolit?
Údaj o délce, který najdeme na lyži, bychom naměřili, pokud bychom lyži "rozvinuli". Skutečná délka, která jede po sněhu je ale menší. Pokud má lyže rockery, tak jsou kontaktní body posunuty více směrem k vázání.
Kratší lyže se "snadněji" ovládají, mají menší radius = jsou točivější. Jsou ale méně stabilní v rychlosti. Pokud máte rádi krátké oblouky v nízké rychlosti, tak zvolte kratší lyže (přibližně po bradu). Stejně tak volte kratší lyže pokud nemáte zvládnutou techniku a teprve se učíte lyžovat. Kratší lyže volte také v případě, že jste "váhá muší".
Delší lyže jsou stabilnější a klidnější v rychlosti, vyžadují ale lépe zvládnutou techniku. Paradoxně Vám odpustí i nějakou tu chybu (v předo-zadní rovnováze) Pokud jste zkušený lyžař, lyžující také na alspkých sjezdovkách, tak se výšky lyží nebojte (volte délku kolem výšky postavy). Máte rádi "extrémní" náklon? Jde to i na obřačkách... Pokud umíte lyžovat, tak ani na delších lyžcíh s větším radiusem nemusíte jet "obrovskou" rychlosti a jenom "rovně". Nevěříte? Vyzkoušejte nějaký novější model obřaček. Budete velmi mile překvapení... Čím je lyže delší, tím má větší plochu a větší vztlak v měkčím terénu, kde se nebude tolik bořit. S trochou nadsázky lze napsat, že užší sportovnější obřačka se k výletu mimo sjezdovku hodí tedy více, než úzká, krátká slalomka.
Nejuniverzálnější délka je přibližně k nosu stojícího člověka. Větší, těžší, nebo agresivní, zkušený lyžař potřebuje zpravidla lyži delší a tužší, která mu bude oporou a bude dobře držet zvolenou stopu.
Na různých modelech lyží napříč kategoriemi o sjejné výšce se Vám bude jezdit odlišně! Některé jsou pocitově kratší, jiné delší. Je tedy třeba volit délku s ohledem na Vaši postavu, lyžařské dovednosti a také terén ve kterém se budete pohybovat. Nicméně je třeba zohlednit i konstrukci a zaměření lyže. Měkčí allmountain lyži s rockerem a bez titanalu o výšce postavy zvládne i průměrný lyžař. S ostrou obřačkou bez rockeru a dvojitým titanalem by měl ale nejspíš trochu problém.
Pokud jste menší lyžař s menší váhou, ale máte zvládnutou techniku a sílu v nohách, tak zvládnete (jsou pro Vás doporučení hodné) delší lyže. Záleží tedy na tom, jakou silou a technickou budete do lyží tlačit. Lyže se pak v oblouku prohne a vyjede kratší oblouk, než je radius lyže.
Geometrie lyže
Například: 123x70x103 (vyjadřuje šířku lyže na špičce-středu-patě). Tento údaj je na lyži uveden (sidecut) většinou někde v zadní části lyže.
Geometrie má velký vliv na jízdní vlastnosti. Čím má lyže širší špičku, tím snadněji zahajuje oblouk (v závislosti na tuhosti lyže - agresivněji), na druhou stranu je nestabilní v přímém směru ve větších rychlostech. Je třeba brát v úvahu celou geometrii lyže. Široká špička, nebo patka, není tak "široká", pokud je na celkově širší lyži s širším středem.
Střed lyže je patrně nejsledovanější údaj. Širší střed zaručuje větší univerzálnost lyže (pro celodenní lyžování). Lyže s širším středem jsou použitelnější v neupraveném terénu (i sjezdovka se velmi často mění na neupravený terén - odpoledne, sněžení...). Čím je lyže širší, tím má větší vztlak a méně se boří v čerstvém, měkkém i nahrnutém sněhu a je v takových podmínkách stabilnější a lyžování je pohodlnější. Větší šířka má ale menší hbitost a agresivitu při přehranění do dalšího oblouku. Díky šířce jsou lyže při přehranění zkrátka lenivější a trochu pomalejší. Nicméně i širší lyži, lze po svahu vodit dynamicky, ale chce to větší zapojení dolních končetin.Na upravené sjezdovce je širší lyže pomalejší - má díky ploše větší třecí odpor.
Užší a měkčí patka dovolí lehké smýknutí. Výjezd z oblouku je pak snažší. Širší patka je vhodná pro agresivnější carvingovou jízdu.
Lyže se v posledních letech celkově rozšířily. I sportovní modely mají pod vázáním kolem 70 mm - čímž se přiblížily širšímu spektru uživatelů a snadněji si poradí i s rozbitou odpolední sjezdovkou.
do 70 mm pod vázáním = velmi sportovní a dynamická lyže na upravenou sjezdovku
71-74 mm pod vázáním = stále velmi hbitá lyže na upravenou sjezdovku. Na rozbité sjezdovce se úplně neztratí, ale stále se hodí ve větší míře na upravené svahy.
75-80 mm pod vázáním = lyže, které jsou stále doma spíše na upravené sjezdovce. Poradí si ale obstojně i na sjezdovce rozbité.
81-90 mm pod vázáním = lyže pro celý den. Takové lyže si s rozbitou sjezdovkou, nebo jarním "cukrem" poradí velmi dobře. Obstojně si poradí i na upravené sjezdovce.
90-100 mm pod vázáním = lyže pro celý den, která je vhodná k častějším výletům mimo sjezdovku. Na měkčí sjezdovce se neztratí. Na tvrdé, ranní sjezdovce nachází rychle své limity.
více než 100 mm pod vázáním = freeride lyže. Lyže vhodné k výletům mimo upravené svahy.
CO JE TO RADIUS LYŽE?
Radius vychází z geometrie lyže. Čím je větší rozdíl v šířce špička-střed, střed-pata (čím je lyže více krojená), tím je radius menší. Určuje teoretickou = vypočten velikost oblouku, který lyže opisuje. Nicméně jedná se o orientační hodnotu! Geometrie lyže není do kružnice! Radius se udává pro přehlednost většinou jako jeden teoretický údaj (občas 2 - dual radius, nebo 3 - triple radius). Čím více posuneme těžiště vpřed, tím točivější lyže bude. Zahraněná lyže se prohne (v závislosti na váze, síle a dovednostech jezdce) a vyjede skutečný oblouk, který je menší, než ten konstrukční.
Rádi lyže stále točíte? Kupte si lyži s menším radiusem. Ale pamatujte, že taková lyže je méně stabilní v přímém směru. Chce se stále točit a díky menšímu rádiusu uděláte na sjezdovce oblouků opravdu hodně, což může být velmi fyzicky náročné. Rádius je závislý také na délce lyže - delší lyže stejného modelu má radius větší, čímž se lyže stává univerzálnější. Další podstatnou věcí u tohoto parametru je fakt, jak radius dokážete využít, což je zapříčiněno tím, jak máte zvládnutou techniku jízdy a jak je lyže konstruovaná (jak se na hraně prohne, jakou má geometrii a zda má například rocker). Radius není "všeříkající". Lyže prošly značným vývojem. Divili byste se, jak veliké rozdíly v pocitu z jízdy mohou být na různých lyží s radiusem 17 m. Některé lyže půjdou ochotněji do oblouku a budou točivější a jiné méně. Lyže s větším radiusem potřebuje ke stabilitě na hraně přeci jenom nějakou rychlost. Lyži s malým radiusem postavíte na hranu i ve velmi malé rychlosti.
Když pojedete "přes poloměr" (tzn. ve větším oblouku, než je radius lyže), tak jsou lyže dost neklidné a nestabilní. Pokud tedy pojedete na slalomce v delším (i středním) oblouku, tak i když budete dobrý lyžař, tak nejspíše brzy skončíte v kotrmelcích. Poloměr lze také zkrátit (tzn. jet v kratším oblouku, než je radius lyže). Chce to trochu cviku a mít zvládnutou techniku. Ale kdo se to naučí, tak si začne lyžování teprve užívat! Pokud zvládnete delší lyže s větším radiusem, tak se Vám odmění klidem a jistotou. Paradoxně pak na takových lyžích bude pohodlnější, snažší a bezpečnější lyžování (za předpokladu, že lyže zvládnete zkrotit). K takovým lyžím se ale musíte propracovat. Kdo techniku zvládnutou nemá, tak zkrátka na dlouhých lyžích s velikým radiusem nezatočí.
Zkuste se v Alpách "pověsit" za nějakého instruktora lyžování, který si šel právě ve volné chvilce zalyžovat a dole se mu podívejte na lyže. S největší pravděpodobností na lyžích uvidíte označení GS (obřačka). Možná udělal na sjezdovce více oblouků, než vy na slalomkách :). Podívejte se na závody v obřím slalomu, kde závodníkům s lyžemi s radiusem větším, než 30 m stačí k zatočení o poznání menší poloměr.
Volkl RTM 81 171 cm; R16,9 m; Geometrie: 129x81x111
Head iSpeed 180 cm; R18 m; Geometrie: 112x66x94
Atomic Redster D2 SL 3.0 165cm; R11 m; Geometrie: 125,5x69x111
Lyže mají Rocker, co to znamená?
Rocker znamená přizvednutí špičky (tip-rocker), nebo paty (tail-rocker) od sjezdovky směrem vzhůru. Od freeride lyží se postupně rozšířil do všech kategorií. Dnes i některé vysoce sportovní modely jako jsou slalomky, nebo obřačky některých značek mají malý tip-rocker (např. Atomic, Salomon, Elan, Rossignol).
Co Rocker dělá? Lyže jsou pocitově trochu kratší (kontaktní bod se posouvá směrem k vázání). Díky přizvednutí špičky snadněji zahajují oblouk. Díky přizvednutí patky umožní snadnější výjezd z oblouku. Nicméně taková lyže pak v rychlosti více vibruje a je méně stabilní (strácí na torzní tuhosti), než by byla stejná lyže bez rockeru. "Závodníci" nechtějí o Rockeru ani slyšet - do FIS závodních lyží si cestu nenašel. Pro většinu lyžařů ale může být spíše přínosem. Rozbitou sjezdovkou projede lyže s Rockerem hladčeji a snadněji. Naopak na tvrdé upravené pistě by velmi dobrý lyžař volil spíše lyže bez Rockeru, které budou jistější , agresivnější - sportovnější.
Vlevo lyže (Head iSpeed) bez Rockeru, uprostřed lyže (Atomic Redster D2 SL 3.0) s malým piste rockerem, vpravo allmountain lyže (Salomon BBR 8.9) s poměrně velikým rockerem.
Tradiční prohnutí lyží se nazývá camber = vzpruh.Rocker konstrukce má opačné prohnutí a posouvá kontaktní bod směrem ke středu lyže. Výrobci lyží s prohnutím různě "laborují" (některé modely lyží mohou mít tradiční camber prohnutí velmi potlačeno). Takže není rocker, jako rocker. Velká většina lyží dnes Rocker má. Lyže do prašanu, které mají Powder Rocker mohou tradiční prohnutí Camber zcela potlačit a jsou prohnuté do tvaru písmene "U". Objevil se také vypínatelný Rocker (Fischer Hybrid), nebo doplňující rocker na jedné hraně lyže (Elan Amhibio).
Torzní tuhost (ve zkrutu) lyže má výrazný vliv na jízdní vlastnosti hlavně na tvrdém podkladu. Čím je lyže tužší, tím zajistí lepší vedení. Na druhou stranu je náročnější. Torzní tuhost zkusíte tak, že lyži postavíte na zem na patku, kterou zapřete nohami a na špičce budete lyži zkrucovat rukou.
Tvrdost lyže (flexe) je jedním ze zásadních parametrů při výběru lyží. Čím lepší, nebo těžší lyžař, tím tvrdší lyži volí. Tvrdá lyže je méně poddajná, pokud nemáte zvládnutou techniku, tak Vám chyby neodpustí a bude těžší je do oblouku nasměřovat. Pokud jste ale zkušený lyžař, tak na tvrdších lyžích si jízdu teprve užijete a Vaše lyžování dostane uplně jiný rozměr. Budete mít jistotu i na tvrdé pistě.
Pro zvýšení tuhosti a tvrdosti přidávají výrobci do lyží různé výztuhy, čímž se lyže stáva těžší. Těžší lyže by měla být lepší (ve smyslu: pro lepší lyžaře). Lepší lyže by měla mít celodřevěné jádro. Občas v popisu najdete: dřevěné jádro. Ale to se může nacházet pouze pod vázáním a zbytek jádra bude z "plastu"! Dále se pro zvýšení tuhosti a tvrdosti přidávají nejrůznější vyztužovací prvky. U nejlepších modelů by určitě neměl chybět titanal. Nižší modely si vystačí s laminátem atp.
Pružnost - to jak lyže dokáže převádět energii a navracet svůj původní tvar (jako pružina). Čím tvrdší lyže, tím více energii do nich vloženou vrací. Což pozorujeme při ukončení oblouku, kdy se mluví o tzv. "reboundu". Velký rebound může vyústit až "vykopnutím" z oblouku. Nejvíce je cítít u hodně tvrdých lyží s malým radiusem (především u slalomek).Tvrdší lyže chce na prohnutí více síly. Kdo tedy nemá zvládnutou techniku, tak se bude s tvrdými lyžemi spíše "prát". Kdo je dobrý lyžař, tak teprve tvrdou lyži využije naplno.
Pokud se o lyže trochu zajímáte, tak jste jistě narazili na pojmy "sidewall" a "cap". Jedná se o dvě základní rozdělení konstrukce lyží, kdy sidewall konstrukce má bočnice z plastu a capová konstrukce má vrchní folii přetaženou až ke hranám. Objevují se i kombinace, kdy je lyže capová v přední a zadní části a pod vázáním má bočnice. Pryč jsou doby, kdy kvalitní lyže byly pouze s konstrukcí sidewall. I některé FISové závodní lyže mají/měly konstrukci capovou.
Sendwich-sidewall konstrukci budou mít skutečně hodně sportovní, agresivní lyže. Tato konstrukce je dražší a měla by být "kvalitnější". Umožňuje lepší přenos síly na hranu lyže. Capová konstrukce je levnější. Tuto konstrukci budou mít zpravidla "obyčejnější" lyže. Ale jsou i velmi sportovní lyže - nejvyšší modely značky (dřevěné jádro po celé délce lyže, 2 titanaly atd.), které budou mít capovou konstrukci. Ale přeci jenom nebudou s největší pravděpodobností tak "ultimativní" a budou pro "širší publikum". Capová konstrukce má výhodu ve větší odolnosti vůči kosmetickým oderkám na okrajích lyže. Při "plužení" může velmi snadno u sidewall konstrukce dojít k osekání okrajů hranami.
vlevo: capová konstrukce
uprostřed: sidewall konstrukce
vpravo: kombinovaná konstrukce - bočnice pod vázáním
Jaké zvolit VÁZÁNÍ?
Dnes se lyže ve velké většině případů dodávají již od výrobce v setu s vázáním a deskou. Vázání s deskou má významný vliv na celkový průhyb lyže a tedy i její chování. Lyže v jednotlivých kategoriích jsou již z továrny osazeny odpovídajícím typem vázání. Je jen málo značek, které nabízí nějaké možnosti individualizace, takže si s tím normální lyžař nemusí moc lámat hlavu. Velmi často jde rozteč jednoduše nastavovat, bez použití nářadí. Dříve byla tato vázání používána hlavně v půjčovnách a byly tak označeny jako "rentálové". Dnes je tento druh vázání na většině lyží. Pokud si lyže v rodině "točíte" (a máte různě veliké boty), tak volte takový set, kde jde vázání jednoduše nastavit i v případě, že namrzne. S vázáním dnes nebývají větší problémy (ve smyslu funkčnosti). Vázání se liší v kvalitě zpracování a použitých materiálech - některé se snadněji "okopou". Normální lyžař nějaké rozdíly ve vázání na jízdě jen těžko zpozoruje.
Pokud rádi trochu "laborujete", tak si můžete pohrát s těžištěm a vázání posunout dopředu, nebo dozadu. Čím budete mít těžiště více na špičce, tím bude lyže točivější.
Je vázání vhodné na moji váhu?
Vždy volte lyže a vázáním s ohledem na vaše tělesné parametry a zkušenosti. Ideálně pokud vázání pracuje zhruba v polovině rozsahu svých vypínacích sil DIN. (vypínací síla NENÍ hmotnost vydělěná 10!) Více o nastavení vázání se dočtete: program pro výpočet vypínací síly.
To jaké máte zkušenosti (začátečník, pokročilý, expert) zásadně ovlivňuje Váš výběr. Lyže vyšších řad jsou náročnější na techniku jízdy. Pokud techniku jízdy nemáte doposud zvládnutou, koukněte se raději po zboží nižších řad. Pokud již umíte lyžovat a máte ambice se zlepšovat a jízdu si tak více užívat, tak se nebojte sportovnějších lyží. Začátky budou trochu těžší, ale rychle je překonáte a jízdu na lepších lyžích si mnohem více užijete. Každé lyže jsou trochu jiné, proto je třeba chvilku času, než se s nimi sžijete. Naše zkušenosti jsou takové, že i rekreační lyžař, kterého lyžování baví si lépe zalyžuje na vyšších modelech lyží. Lyže byste měli měnit postupně za vyšší modely s tím, jak se budete zlepšovat. Věnujte výběru značnou pozornost, vyplatí se to! U nás na prodejně Vám vysvětlíme rozdíly přímo u lyží, pokusíme se Vám s výběrem co nejlépe poradit také na dálku. Vždy je to o komunikaci, čím více informací o Vás budeme mít, tím lépe Vám dokážeme poradit a společně vybrat nejvhodnější lyže na kterých se budete dále zdokonalovat a lyžování Vás bude bavit.
Dnes je na trhu spousta kategorií lyží, uvádíme tedy základní přehled. Berte ho prosím pouze orientačně, jelikož není vždy jednoduché lyže do kategorií rozčlenit. V každé kategorii najdete zpravidla lyže pro méně zkušené až po "experty". Můžete se také řídit cenou - čím dražší model lyže jedné značky, tím více je lyže pro zkušenější lyžaře.
Kategorie
Slalomka (označení SL):
Vysoce sportovní lyže pro zkušené lyžaře s velmi dobrou fyzickou dispozicí milující krátké oblouky na upravené sjezdovce. Jízda na hraně na tvrdé pistě je radost. Velmi dynamické a agresivní lyže, umožňující krájet oblouk za obloukem. I tato kategorie prošla značným vývojem, takže se přiblížily "širšímu publiku". Lyže jsou dnes širší a nezřídka kdy na nich najdete i malý tip-rocker.Tato kategorie ale nemilosrdně trestá každou jezdeckou chybu. Pokud na lyži nesprávně zatlačíte (na konci oblouku) může Vás z oblouku i "katapultovat". Často se také může"seknout" hrana a už jste v kotrmelcích. Kdo se s nimi sžije v jedno tělo, tak si užije hodně zábavy. Díky krojení umožňují lyže velký náklon i v menších rychlostech. Chce to ale dobrou fyzičku. Není moc lidí co na nich vydrží jezdit i odpoledne. Nebo si lyžování už moc neužívají a pouze "smýkají" kopec. Lyže jdou do oblouku skoro samy, není třeba na ně ani moc tlačit. Pokud se ale dostanete do vyšší rychlosti a středního oblouku, tak jsou hodně nestabilní a neklidné. Na přejezdech, kde jedete rovně se klepou a už se nemohou dočkat až je začnete zase točit. I v této kategorii najdete jak agresivnější - sportovnější, tak i trochu pohodlnější a univerzálnější modely (v závislosti na značce). Každá značka nabízí zpravidla "ostrý" a "odladěný" (odlehčené jádro, méně výztuh = měkčí, tolerantnější, méně sportovní) model. Od závodních lyží se až tolik neliší (na rozdíl od obřaček). Závodní lyže se většinou v krámech neobjevují a za závodní jsou vydávány nejvyšší kategorie - nenechte se tedy "ošálit". Jak poznáte skutečně závodní lyže se kterými se jezdí světový pohár? Nesou označení: FIS. Na takových lyžích se oproti závodním obřačkám parádně povozíte i mezi lidmi na sjezdovce (pokud jste zkušený lyžař). U FISlyží je ale vše řekněme 2x umocněno (jsou stabilnější, agresivnější, tvrdší, náročnější...).
Jednostranně zaměřená lyže. Vynikají na tvrdé, upravené sjezdovce. Odpoledne je lyžování poměrně náročné.
Při 165 cm radius cca 12-13 m. Šířka pod vázáním cca 69 mm.
Doporučená délka: - 20 až -10 cm k výšce postavy.
Pro koho: Sportovní lyžař milující krátké a dynamické oblouky v nižší rychlosti. Pokud jste dobrý lyžař a jezdíte pouze na pár hodin na kratší upravenou sjezdovku.Pokud jste méně zkušený lyžař a na delší lyži s větším radiusem prozatím zkrátka nezatočíte a chcete sportovní lyži, která Vás podrží na tvrdé pistě, tak je to pro Vás zajímavá možnost. Pro "muší váhy", které lyži s větším radiusem neprošlápnou a chtějí velmi sportovní náčiní. Pokud se nepovažujete za dobrého lyžaře a chcete slalomky pouze kvůli malému poloměru, tak Vám patrně lepší službu udělají měkčí univerzálky i přesto, že budou mít radius trochu větší. Snadněji je prohnete a vyjedete na nich i kratší oblouk. Navíc Vám odpustí nějakou tu jezdeckou chybu.
Kam: Upravená sjezdovka.
Co umí: Krátký a "pěkný" oblouk na upravené sjezdovce na nich vyjede skoro každý. Proto jsou tolik oblíbené.Odladěné modely mohou méně zkušené lyžaře "naučit zatáčet" - zatočí skoro samy. Nicméně je třeba velké kontroly (předo-zadní rovnováhy), protože chyb moc neprominou. Slalomky jsou velmi "krátká,tuhá pružina". Energii do nich vloženou velmi rychle vrací. Průhyb a zpětné narovnání lyže tedy díky jejich krátké délce není moc plynulé. O nějakém tlumení nerovností také nemůže být moc řeč. Ne každý je tedy dokáže zkrotit.
Konstrukce: dřevěné sendwich jádro + zpravidla 2x titanal
Náš pohled: Ve vyšší rychlosti a středním oblouku se rychle dostávají za svůj limit a jízda na nich se pak podobá jízdě na "splašeném býkovi". Velmi oblíbená kategorie lyží, řekl bych, že je u nás až přeceňovaná (na západě je tato kategorie na okraji zájmu) a mnohým lidem by více vyhovaly jiné lyže. Je to patrně nejemocionálnější kategorie lyže, takový rebound zkrátka na jiných lyžích nezažijete. Nicméně rozhodně takové lyže nedoporučujeme jako celodenní univerzálky. Pár jízd po ránu na upravené sjezdovce je ale zkrátka velmi silný zážitek. Zvažte případně takové lyže doplnit druhým párem univerzálek. Pokud totiž přes noc na sjezdovku napadne 20 cm prašanu, tak se na slalomkách budete hodně trápit.
Jízda ve sporťáku je obrovský zážitek, ale jezdit v něm celý týden pokud není silnice dokonalá je hodně náročné...
Obřačka (označení GS):
Jízda od lesa k lesu v obrovské rychlosti ve sjezdovém postoji se zahnutými holemi. Tak si jízdu na obřačce představuje hodně lidí a tak tuto kategorii lyží rovnou zavrhnou. Doba pokročila! I na obřačku je dnes kladen důraz, aby šla snadno do oblouku. Lyže GS jsou dnes úplně jinde. Obavy jsou zkrátka často úplně zbytečné a člověk se ochuzuje o pěkné lyžařské zážitky. Masters modely mají radius přes 20 m a výšku přes 180 cm a nemají rocker. Takové lyže jsou určeny nejlepším lyžařům na tvrdou upravenou pistu. Kdo takové lyže kupuje, tak zpravidla ví co od nich čekat a zvládne je i mezi lidmi. Takové lyže rozhodně nejsou pro každého.Komerční obřačka je dnes od závodních lyží již hodně vzdálená. Po úpravě pravidel v sezoně 13/14 by se na sjezdovce s parametry závodních lyží s radiusem 35m mezi lidmi nedalo jezdit.
Pojďme se podívat na normální "public" lyže. Každá značka má trochu jiný přístup. Nemusíte se považovat rovnou za experta a některé lyže určitě bez větších problémů zvládnete. Jiné jsou naopak vysoce sportovní - přibližující se masters lyžím (které se zase maličko blíží závodním lyžím). U každé značky najdeme ale zpravidla alespoň dva GS modely. Jeden "ostřejší". Druhý "odladěný" (menší radius, širší geometrie, měkčí naladění - tolerantnější, točivější, méně sportovní). Takové odladěné GS lyže jsou spíše sportovní univerzálkou, než obřačkou v pravém smyslu slova.
Jedná se o vysoce sportovní lyže pro zkušené a fyzicky zdatné lyžaře milující rychlou jízdu středním a delším obloukem na upravené sjezdovce. Zůstavají klidné,jisté a stabilní i ve vyšších rychlostech a nerozhodí je kdejaká nerovnost, takže je máte stále pod kontrolou. Zkušený lyžař je "natlačí" i do kratšího oblouku. Chce to ale trochu umu a sílu.I tato kategorie prošla značným vývojem, takže se přiblížily "širšímu publiku". Lyže jsou dnes širší a nezřídka kdy na nich najdete i malý tip-rocker. Do oblouku ale stále nejdou samy, jako slalomky, ale musíte je do oblouku navést vy. Vyžadují tedy aktivní přístup k lyžování. Kategorie pro nejlepší lyžaře, které nebaví jízda na "samotočkách". Kdo má zvládnutou techniku carvingu bude nadšen. Zkracování poloměru je teprve to pravé lyžování!
Lyže má ráda rychlost a s rychlostí přichází náklony. Tam kde na slalomce máte už třetí oblouk na obřačce začínáte první. Lyže potřebuje rychlost, v nízké rychlosti se díky užší geometrii nedokáže do terénu dostatečně zakousnout.
Podívejte se jak málo prostoru stačí k zatočení závodníkům v obřím slalomu na lyžích s radiusem přes 30 m. Všimli jste si někdy v televizi při sledování závodů, že po dojetí dostanou závodníci jiné lyže (komerční), kterým dělají reklamu a fotí se s nimi?
Vynikají na tvrdé, upravené sjezdovce. Díky délce lépe tlumí nerovnosti a dokáží si poradit i s trochu rozbitou sjezdovkou.
Při 175 cm radius cca 17-19 m. Šířka pod vázáním cca 69 mm.
Doporučená délka: K výšce postavy. Velmi dobří, nebo těžší lyžaři volí lyže delší (až +10 cm). Lehčí, nebo né tak zkušení lyžaři mohou volit lyže kratší.
Pro koho: Pro rychlé, sportovní jezdce s dobrou technikou. Odladěné modely jsou doporučitelné i pro "širší publikum". Ti co nemají zvládnutou techniku na nich čistý oblouk vyjedou jen stěží a přijde jim, že lyže málo točí. Lze je doporučit pro těžší lyžaře, kteří se necítí jako experti. Díky své váze je snadněji prohnou a zatočí.
Kam: Upravená sjezdovka. Díky délce si poradí i s trochu rozbitější tratí. Zvláště lyže s rockerem a šířkou přes 70 mm pod vázáním jsou již poměrně univerzální.
Co umí: Dlouhé oblouky. I při jizdě mírně přes poloměr jsou poměrně stabilní a neklepou se jako slalomky (radius 17 m je spíše střední). Ve středních obloucích se cítí nejlépe. Krátké oblouky umí také, ale to už chce trochu cviku a aktivní přístup. Pokud se dostanete do záklonu, tak Vás také potrestají. Nikoli vyhozením jako slalomky, ale nemožností navázat a přehranit na další oblouk. Takový pád je trochu "bezpečnější". Díky délce jsou jisté, klidné a stabilní v rychlosti a nerozhodí je kdejaká nerovnost. Díky užší patce umí i smýkaný oblouk. Ani takovou dlouhou lyži není problém vodit smýkaným obloukem mezi boulemi na konci dne. Obřačky jsou díky délce "dlouhá, tuhá pružina" a energii do nich vloženou plynuleji vrací.
Konstrukce:dřevěné sendwich jádro + zpravidla 2x titanal
Náš pohled: Lyže pro dobrého, svižně jezdícího lyžaře (nemusíte se cítit jako expert), který si na nich lyžování užije i na našich kratších sjezdovkách a bez obav, že se mezi lidmi "neproplete". Obřačku lze s trochou nadsázky pro velmi dobré lyžaře doporučit i jako celodenní lyži. Ty nejostřejší modely některých značek jsou ale spíše pro experty a na upravenou, tvrdou pistu.
Sport - Race - Cross (zkrátka sportovní univerzálka)
V této kategorii je asi největší "zmatek", co se týče označení. Nicméně jedná se o sportovní lyže, které jsou v řadě pod nevyšší řadou slalomek a obřaček. Dříve jsme se mohli setkat s řadou Cross, která vycházela z populárních Cross závodů. Dnes se takto označují spíše lyže, které jsou napříč kategoriemi.
Na allround lyže jezdíte moc sportovně. Výlet mimo sjezdovku Vás moc neláká. Slalomky jsou pro Vás moc točivé, na obřačky si netroufáte a přitom jste sportovní lyžař, který chce lyžovat na sjezdovce libovolnou délkou oblouku? Pak toto jsou lyže pro Vás. Najdete zde také dámské modely. Oproti slalomkám a obřačkám jsou lyže této kategorie trochu méně agresivní a dynamické na druhou stranu jsou více univerzální a tolerantnější a při tom stále dostatečně sportovní. Konstrukce lyží je stejná jako u obřaček a slalomek - dřevěné (lehčí) jádro, titanal (o menší síle). Nicméně jsou celkově vyladěny trochu měkčeji. Častěji zde najdete také tip-rocker (oproti allmountain lyžím je menší). Výborný mix, který umožňuje jízdu libovolnou délkou oblouku a různou rychlostí na upravené i trochu rozbité sjezdovce.
Vynikají univerzálností na sjezdovce v jízdě libovolnou délkou oblouku v různé rychlosti. Nemají výraznější slabší stránku. Na druhou stranu nejsou tak emocionální jako slalomky, nebo obřačky.
Při 170 cm radius cca 14-16 m. Šířka pod vázáním cca 73 mm.
Doporučená délka: K výšce postavy. Velmi dobří, nebo těžší lyžaři volí lyže delší (až +10 cm). Lehčí, nebo né tak zkušení lyžaři volí lyže kratší až - 10 cm.
Pro koho: Pro lyžaře s lehce sportovními ambicemi na kterého jsou nejvyšší modely slalomek a obřaček moc tvrdé a nekompromisní. Pokud upřednostňujete více pohodlí a nechcete se tolik zničit a odpustíte lyžím trochu méně jistoty na zledovatělé, tvrdé pistě výměnou za méně bolavé nohy po celodenním lyžování. Na druhou stranu chcete agilní a hbitou lyži s kterou si užijete na upravené sjezdovce a s kterou projedete pohodlněji i sjezdovku po obědě. Lze doporučit i pro těžší méně zkušené jezdce, kteří lyži prohnou a snadněji zatočí. Zajezdí si na nich i "experti", kteří chtějí trochu vydechnout. Nicméně ti se do nich nemohou tolik opírat, jako do obřaček, protože lyže nemá díky nižší tuhosti takovou oporu
Kam: Upravená / rozbitá sjezdovka
Co umí: Díky menší tuhosti umožní i trochu jízdu přes poloměr. Nicméně v rychlosti a delším oblouku nejsou tak jisté (jako obřačky). Střední oblouk ve střední rychlosti je jejich parketa. Díky menší tuhosti lze vcelku snadno lyže prohnout a natlačit do oblouku kratšího. Lyže Vás důstojně provedou celým lyžařským dnem a uspokojí i nějaké ty sportovní ambice.Takové lyže jsou "středně dlouhá, středně tuhá pružina". Jejich průhyb a následné narovnání je tedy méně dynamické a je o poznání plynulejší. Odpustí i nějakou tu jezdeckou chybu.
Konstrukce: Sendwichové dřevěné jádro + vyztužení (titanal, skelná vlákna, uhlíková vlákna, atd.) Konstrukce je oproti obřačce a slalomce odlehčená. Lyže jsou měkčí v ohybu i torzi.
Náš pohled: Pokud se cítíte být dobrým lyžařem, ale zároveň víte, že máte ještě nějaké slabiny. Nebo chcete pohodlnější a tolerantnější lyži, kdy po celodenním lyžováním budete moc vstát snadněji z postele :). Velmi dobrý mix vlastností pokud chcete pouze jedny lyže na celodenní lyžování a výlet mimo sjezdovku Vás neláká.
Allmountain:
Jak již název napovídá, tak se jedná o univerzálky do všech podmínek i terénů. Nejsou tak emocionální, jako sportovní modely, které Vám na upravené sjezdovce vykouzlí úsměv na tváři "od ucha k uchu" po každém dojezdu k lanovce (dokud zůstává sjezdovka tvrdá a upravená). S lyžemi allmountain se budete těšit na sjezdovku i odpoledne, nebo pokud zrovna nasněžilo. I v těžších podmínkách si lyžování užijete. Napadnul přes noc prašánek? Nic Vám nebrání vyrazit mimo sjezdovku, kde Vaše lyžování dostane nový rozměr. Lyže této kategorie se mohou značně lišit. Najdete zde modely vhodnější spíše na sjezdovku i modely, které jsou dobré i ve volného terénu. Každopádně lyže zvládnou oboje. Je zde náčiní i pro "experty" - lyže se stejnou konstrukcí jako sportovní modely - sendwich dřevěné jadro (lehčí) s titanalovými výztuhami (zpravidla o menší síle, než sportovní modely). Oproti sportovním lyžím jsou zpravidla měkčí. Najdete zde také dámské modely. Rocker konstrukce a širší střed umožňuje lyžím "plout" v hlubším sněhu. Na tvrdé, upravené sjezdovce nejsou na hraně tak jisté jako sportovní modely. Jsou línější v přechodu do oblouku a díky větší ploše pomalejší. Když sjezdovka trochu změkne, nebo napadne sníh, tak jsou krásně stabilní a jen tak něco Vás nerozhodí. Nevyžadují po lyžaři takovou fyzickou zdatnost, jako sportovní modely a odpustí kdejakou chybku.
U nás trochu přehlížená kategorie. I když v poslední době zaznamenáváme hodně progresivně zvyšující oblibu těchto lyží. Našinec chtěl většinou sportovní lyži a takové široké lopaty mu přišly divné. Ale kdo je zkusil na měkčí, rozbité sjezdovce, tak se do nich zamiloval.
V této kategorii najdeme opravdu hodně veliké rozdíly v různých lyžích. Své náčiní si zde najde "expert" i "začátečník". Dále zde najdeme lyže, které se hodí na celodenní sjezdovku (upravenou i neupravenou), ale jde s nimi udělat pohodlně i výlet mimo sjezdovku (šíře pod vázáním do 90 mm). No a pak to jsou lyže, které jsou zaměřené více na lyžování ve volném terénu, ale dá se na nich slušně sjet i sjezdovka (šiře do 100 mm pod botou, nad tuto hodnotu jsou již freeride lyže). Záleží hodně na vyladění konkrétních lyží. Některé jsou vyladěné spíše jako nekompromisní, "sněhoborce" - tvrdé, bez rockeru. A jiné jsou zase hodně odlehčené s výrazným rockerem. Takové lyže jsou hodně pohodlné.
Šířku lyže pod vázáním přes 80 mm již ucítíte. Díky rockeru zahajuje lyže oblouk sice velmi rychle. Na druhou stranu díky šířce jsou trochu lenivější. Pokud byste chtěli jet v krátkých a dynamických obloucích, tak to chce hodně aktivní zapojení dolních končetin. Pak ale můžete sekundovat kamarádovi na slalomkách.
Vynikají univerzálností do všech podmínek a možností výletu mimo sjezdovku. Na velmi tvrdé sjezdovce nemají takovou jistotu na hraně (kterou najdete u nekompromisních sportovních modelů).
Při 170 cm radius cca 14-16 m. Šířka pod vázáním cca 80 mm.
Doporučená délka: K výšce postavy. Dobří, nebo těžší lyžaři volí lyže delší (až +10 cm). Lehčí, nebo né tak zkušení lyžaři volí lyže kratší až - 10 cm.
Pro koho: Každý lyžař si v této kategorii může najít vhodné lyže.Velmi dobrá volba pro pohodlnějšího celodenního lyžaře bez výrazných sportovních ambic. Ale i velmi dobrý, sportovní lyžař si v této kategorii přijde na své. Jen to chce zahodit předsudky. Težší a lepší lyžař bude volit tvrdší lyže s titanalem.
Kam: upravená / rozbitá / neupravená sjezdovka, volný terén
Co umí: Tyto lyže Vás velmi pohodlně provedou celým lyžařským dnem i týdnem. Na tvrdé, upravené sjezdovce si nejsou tolik jisté (v porovnání s TOP sportovními lyžemi). Nicméně taková sjezdovka celý den většinou nevydrží (velmi často je to otázka 1-2 hodin). Na měkčí, případně i rozbité sjezdovce se cítí velmi dobře. Umí Vás povozit i mimo sjezdovku. Lyžování po obědě s takovými lyžemi nebude za trest. Pokud napadne přes noc na sjezdovku pár centimetrů prašanu, tak se budete vyloženě těšit na kopec.
Konstrukce: Velmi různorodá. Najdeme zde lyže se sendwich-sidewall konstrukcí s titanalem a bez rockeru. Jsou zde ale většinou lyže s výrazným rockerem a odlehčeným jádrem.
Náš pohled: Velmi dobrá volba jako druhé lyže ke sportovním modelům, pokud na ně z nějakého důvodu nedáte dopustit. Třetí den lyžování, případně když přes noc napadne čerstvý sníh, nebo je nad nulou a sjezdovka rychle změkne si allmountain lyže velmi rádi obují i sportovní lyžaři. Na těch nejlepších modelech si velmi dobře zalyžuje i expert, který na nich bude "lítat" i na odpolední rozbité sjezdovce. Na odlehčených měkčích modelech si dobře zajezdí i málo pokročilý lyžař. Dobří lyžaři by se rozhodně neměli bát větší délky, lyže jsou opravdu pohodlné a snadno ovladatelné. S délkou příjde stabilita a klid. Spousty lidí řekne, že širší lyži nepotřebují, protože je to mimo sjezdovku nebaví. Allmountain má ale opravdu co nabídnout i na sjezdovce. A pokud to na širší lyži zkusíte mimo sjezdovku, tak vězte, že budete mít o poznání lepší pocit a jízdu si užijete, než na úzkých lyžích s kterými skončíte rychle v kotrmelcích. To by opravdu nikoho nebavilo...
Allround:
S lyžováním začínáte, nebo se k lyžování vracíte. Případně jste rekreační lyžař bez větší sportovních choutek. V první řadě chcete jezdit pohodlně a snadno. Pak jste u allround lyží správně. Pokud se carvingový oblouk teprve učíte, tak lyže této kategorie Vám s tím rády pomohou. Jedná se o cenově dostupné, univerzální lyže pro méně ambiciozní lyžaře. Najdete zde také dámské modely. A najdou se i modely pro dobré, sportovněji založené lyžaře, kteří ale chtějí více pohodlí.
Vynikají univerzálností, zpravidla pro méně zdatné lyžaře.
Při 170 cm radius cca 13-16 m. Šířka pod vázáním je kolem 73mm.
Doporučená délka: K výšce postavy. Lehčí lyžaři, nebo začátečníci až - 10 cm.
Pro koho: Pro nenáročného lyžaře, který nemá veliké ambice a chce si pohodlně parkrát sjet kopec. Ideální volba pro začátečníky a málo pokročilé lyžaře. Těžší lyžař, byť by se jednalo o málo zkušeného lyžaře, by se měl porozhlédnout spíše jinde.
Kam: upravená / rozbitá sjezdovka
Co umí: Ve vyšších rychlostech se rychle dostanou na svůj limit. Díky tomu, že jsou měkké se v rychlosti "rozklepou" a jsou nejisté a nestabilní. Stejně tak nejsou jisté a stabilní na tvrdé pistě. V nižších rychlostech umí pohodlně jezdit v krátkém a středním oblouku. Díky měkčímu naladění jsou pohodlné v nízké rychlosti i na rozbité sjezdovce.
Konstrukce:Lyže jsou měkčí a lehčí. K torzní tuhosti, která je důležitá pro stabilitu na hraně na tvrdé pistě zde napomáhají ve většině případů místo titanalových plátů sklolaminátové výztuhy. Většinou mají Capovou konstrukci, kolem dřevěného jádra je vstřikována pěna. Lyže mají Rocker, což usnadňuje nástup do oblouku. Najdete zde také dámské modely.
Náš pohled: Ideální varianta pro rekreační lyžaře, kteří chtějí jezdit pohodlně a nejezdí ve vysokém tempu a nasazení.
Snowblade, shorties, skiboard, big foot
Jedná se o velmi krátké "lyže", které jsou vhodné zejména pro výuku a zlepšení carvingu. Na běžné ježdění pokročilým lyžařům tyto lyže NEDOPORUČUJEME, v rychlosti jsou velmi málo stabilní. POZOR na správnou váhovou kategorii (až do 130kg).
Supershorties
- Snowblade - do 100 cm, tvar podobný lyžím, nevypínatelné vázání,
- Skiboard - do 110 cm, tvar podobný snowboardu, velmi široké, nevypínatelné vázání
- Bigfoot - tvar nohy, dnes se snad již nevyrábí.
Shorties
110-130 cm, vypínatelné, bezpečnostní vázání. Vypadají jako malé lyže, jsou ale konstruovány na hmotnost dospělého.
Dámské modely
Hit posledních sezon, na ženy útočí především designem. Lyže jsou speciálně odladěny pro něžné pohlaví. Mají zpravidla lehčí konstrukci a nižší tuhost a flexi. Tzn. že nevyžadují tolik síly a jdou snadno do oblouku. Ideální jsou tedy zejména pro lehčí a méně zkušené lyžařky. Až na nejvyšší modely obřaček najdete dámské lyže ve všech kategoriích. V dámských lyžích se najdou i velmi sportovní lyže, na kterých by si zajezdil i chlap. Pokud jste tedy dobrou lyžařkou a neuznáváte pouze obřačku, tak dámské modely klidně zvažte.
Jedny lyže (ne)stačí
Vybrat jedny univerzální lyže do všech podmínek je náročné a prakticky nemožné. Pokud jste ale začátečník, nebo příležitostný lyžař, tak Vám jedny lyže určitě budou dostačovat. Nicméně věnujte jejich výběru o to větší pozornost. Rádi Vám s výběrem poradíme a pomůžeme najít co neoptimálnější kompromis Vašich požadavků.
Pokud jste nadšený, zkušený lyžař jezdící každou sezonu do Alp, tak bych druhý pár lyží rozhodně doporučil. Je řada sportovních lyžařů, kteří mají slalomku a obřačku a širší lyže jim nic neříkají. Nám se osvědčila varianta jednoho sportovního páru lyží a druhého širšího páru. V ideálních podmínkách (perfektně upravená tvrdá pista) je jízda na sportovních lyžích zkrátka nepřekonatelný zážitek. Velmi často se ale stává, že podmínky nejsou na sportovní lyže úplně ideální. Pokud napadne přes noc na upravenou sjezdovku 20-30 cm sněhu, tak si na sportovních lyžích hezky nezalyžujete. To jsou ideální podmínky pro širší lyže. My jezdíme na širších lyžích čím dál více. Na lyži s šířkou pod vázáním kolem 85 mm se dá velmi dobře zajezdit celý den. A obědem a rozbitou sjezdovkou lyžování rozhodně nekončí. I na rozbité sjezdovce si na takových širších lyžích velmi dobře zalyžujete.
V každých podmínkách jsou zkrátka lepší jiné lyže. Aby byl výběr ještě o něco složitější. Tak v každé kategorii vyrobci "ladí" svoje modely jinak. Tím chci říci, že někdo ladí obřačku jako nekompromisní sportovní nástroj pro velmi zkušené lyžaře. Jiní chtějí nabídnout univerzálnější lyži pro širší "publikum".
Já neustále testuji nové a nové modely. Kdybych si měl vybrat jedny lyže do Alp, tak se patrně nebudu moci rozhodnout. Je totiž tolik dobrých lyží a každé jsou lepší v trochu jiných ohledech. Na jedněch lyžích by mne to snad ani nebavilo... :). Mám sice pár oblíbenějších lyží. Ale většinu času zkouším lyže, na kterých jsem ještě nejel. Když si vezmu lyži do ruky, tak již tuším, co od ní můžu čekat. Zpočátku jsem měl strach, abych si lyžování na neznámé lyži užil. Pokud má ale lyže kvalitní konstrukci, tak si na ní zkrátka dobře zalyžujete, bez ohledu na značku. Jen to chce při výběru správně zohlednit a interpretovat Vaše požadavky, tělesné dispozice, lyžařské dovednosti a terén ve kterém se nejčastěji pohybujete.
Konzultujte svůj výber lyží se zkušenými, nadšenými lyžaři... :)
Jak vybrat lyžařské hole?
Dnes hole plní hlavní úlohu při přesunu k vleku, stánku, nebo při čekaní ve frontě. Kde využijeme spíše delší hole. Při lyžování nám pomáhají držet rovnováhu, často nám stačí kratší hole a delší jsou spíše na obtíž. Je tedy třeba volit nějaký kompromis. Každému vyhovuje něco jiného. Stará rada říká, že správnou velikost zjistíme tak, že hůlku opřeme rukojení o zem, chytneme ji pod "kloboučkem" a ruka by nám měla v lokti svírat pravý úhel. Pro děti máme v nabídce hole s nastavitelnou výškou, které porostou spolu s Vašimi ratolestmi.
Hole se liší v použitých materiálech - hliník (nejlevnější), kompozit, carbon (nejdražší) atd. Z čehož vyplývá celková hmotnost a tuhost holí. Ale ani nejlevnější hole Vám po funkční stránce lyžování neotráví, pokud je tedy hned neohnete. U dražších modelů si můžete dopřát měkčené madlo, vystlaný pásek, nebo nižší hmotnost, jsou také mnohem odolnější vůči ohnutí. Nové modely holí LEKI mají sofistikovaný systém uchycení poutka do hole tzv. Trigger S system. Buď připnete poutka na rukavice, nebo je poutko rovnou součástí rukavic LEKI a do holí se "nacvaknete". Navíc by měl systém Trigger S fungovat jako bezpečnostní vázání a při pádu by Vás měl z hole "vypnout". Video
Jak vybrat rukavice na lyže? Rukavice by měly odvádět vlkost a pot od pokožky a zároveň chránit ruce před povětrnostními vlivy a udržet je v teple. Nepromokavost a prodyšnost zajistí membrána. Palčáky lépe drží teplo. Máme v nabídce také vyhřívané rukavice pro veliké "zmrzlíky". Tyto rukavice mají malou baterii a topné těleso - 3 intenzity vyhřívání. Pokud máte ,nebo uvažujete o koupi holí LEKI se systémem Trigger S, tak si můžete dopřát rukavice LEKI, které mají mezi palcem a ukazovákem "očko" pro nacvaknutí do holí. Už tedy nebude hrozit, že pásky ztratíte.
Jak vybrat lyžařské ponožky? Pryč jsou doby kdy jsme používaly více ponožek. Používejte jedny, přesně padnoucí, funkční ponožky. Pokud by ponožka na noze správně nedržela a shrnovala se, tak se Vám v botě vytvoří otlaky. Lyžařské ponožky jsou často tvarované pro levou a pravou nohu a v kritických místech vyztužené proti otlakům. Dále mají průžné, elastické díly, které drží ponožku tak, aby se neshrnovala. Ponožky se liší izolační schopností, schopností odvádět vlhkost a přizpůsobivostí noze (jsou z různých materiálů). A rozdíly jsou poměrně značné. Ponožka za 250,- a 1000,- bude mít úplně jiný komfort. Stejně jako oblečení musí ponožky odvádět pot od pokožky pryč. Velikost volte s ohledem na délku svého chodidla. V sezoně 14/15 přišel Sidas u lyžařských ponožek s gelovou výstelkou v oblasti nártu, kde se nejčastěji objevuje otlačení. Tyto ponožky používáme a máme je v nabídce.
Jak vybrat vhodnou lyžařskou helmu? Helma Vám musí sedět (každému vyhovuje trochu něco jiného)! Helma by Vám měla držet "pevně" na hlavě, aby se při jízdě nepohybovala, na druhou stranu Vás nesmí tlačit. Když si nasadíte helmu, kterou nezapnete a předkloníte se, tak by Vám neměla hned z hlavy sklouznout. Helmy mohou být různě teplé, mohou mít uzavíratelnou ventilaci. Uši mohou být měkké, či integrované v helmě. Skelet helmy může být z různě tvrdých materiálů. Čím vyšší (dražší) model, tím lepší materiály jsou na helmě použity. Helma může mít dále plynulou regulaci velikosti = kolečko. Což je výhodné zejména u dětí, kdy jim helma vydrží déle. Dnes nabízí helmy dostatečný tepelný komfort, takže opravdu není nutné pod helmou vozit čepici atp.
Jak vybrat správné brýle na lyže? Brýle Vám musí hezky a příjemně sedět na obličeji a případně v helmě. Dále se zaměřte na zorník. Najdete zorníky do mlhy, proti slunci atd. Ve skrze jsou 2 typy. První z nich chrání oči proti slunečnímu záření a oslnění. Druhý do špatných světelných podmínek, který se snaží o rozjasnění a zvýraznění kontrastů. Ideální je, pokud můžete zorník vyměnit. Případně mít dvoje brýle. Co se dále u brýlí sleduje je odvětrávání. Vždy se ale zaměřte na příčinu mlžení brýlí a tou je vlhkost, která se do brýlí dostane. Na helmě máte často sníh, nebo vodu. Pokud si do takového místa vysadíte brýle, tak máte při zpětném nasazení na oči po chvilce často problém ve formě mlžících se brýlí. Žádný "antifog" a dvojitá skla Vás v tu chvíli nezachrání.
Máme v nabídce také helmy, které mají brýle integrovány do své konstrukce. Pokud bude mezi brýlemi a helmou v horní části větší mezera, tak Vám ledový vzduch (pokud nemáte kuklu, šátek, nebo čepici) způsobí přinejmenším bolest hlavy. Na druhou stranu, pokud jsou brýle až příliš v helmě na těsno, tak se mohou ucpat odvětrávací otvory a brýle se Vám mohou začít potit.
Je lepší zkoušet brýle společně s helmou, aby do sebe oba komponenty dobře zapadaly.