BAZAROVÉ LYŽE
Vyplatí se koupě bazarových lyží?
Nechce se Vám dávat do lyží moc finančních prostředků, nebo rádi lyže rychle točíte a rádi zkoušíte něco nového a přesto chcete kvalitní výbavu, na které si jízdu maximálně užijete? Ideální variantou pro Vás patrně budou lyže použité. Za cenu levných (pěnových) lyží ze "supermarketu" můžete mít opravdu kvalitní lyží s dřevěným sedndwich jádrem. Případně místo jednoho lepšího páru nových lyží můžete mít 2 páry dobrých použitých lyží z různých kategorií a lépe si můžete užít lyžování v různých podmínkách. Nicméně buďte při nákupu tohoto použitého sortimentu velmi obezřetní a neřiďte se v první řadě nízkou cenou. Prodává se opravdu hodně lyží po „smrti“, nebo těsně před ní, dejte si tedy pozor, abyste takové lyže nekoupili. Někteří prodejci se možná na takové lyže dokonce „specializují“, jelikož je hodně zákazníků, kteří chtějí lyže za minimální cenu a nic jiného je nezajímá (respektive problematice nerozumí). Na takových lyžích si ale jízdu opravdu neužijete a budete se trápit. S ohledem na cenu kompletní výbavy a ceny skipasů je určitě lepší přihodit nějakou korunu za kvalitní lyže v dobrém stavu, které Vám vydrží delší dobu.
Koupi bazarových lyží bych přirovnal ke koupi ojetého auta. Za co nejlepší peníze se snažíte koupit co nejmladší auto s co nejméně najetými kilometry a v co nejlepším stavu. Pokud si ale nedáte pozor, tak se můžete hodně „spálit“ a v konečném součtu neušetříte vůbec nic. Posouzení stavu, co se budoucí funkce týká, je složitější, proto se většina lidí rozhoduje hlavně podle vzhledu a kosmetických oděrek. To, že budete mít „krásné“ lyže za nízkou cenu ještě neznamená, že si dobře zalyžujete. Pokud se chcete delší dobu dobře a spolehlivě povozit, patrně upřednostníte jiné parametry, než je nízká cena a „super“ vzhled. Zhodnoťte tedy, zda se chcete chlubit s „krásnými“ lyžemi u restaurace na sjezdovce, nebo zda si chcete lyžování v první řadě užít a mít lyže, která Vám vykouzlí úsměv na tváři pokaždé, když přijedete dolů k lanovce. Na nějaké drobné kosmetické oděrky si v tu chvíli ani nevzpomenete Nehledě na to, že budou stejně skryté pod vrstvou sněhu. Stejně tak Vám bude brzy jedno, že na lyžích převažuje Vaše méně oblíbená barva, která 100% neladí k Vaší helmě. A že se kamarád cestou k lanovce chlubí krásnými, novými lyžemi ze supermarketu, které mají sice pěnové jádro, ale byly v „AKCI“ za pár tisíc. Věřte, že na sjezdovce mu to na svých starších lyžích s kvalitním sendwichovým jádrem „natřete“. A pokud mu to chlubení budete chtít vrátit, tak si s ním prohoďte lyže. Po první jízdě bude mít sto chutí svoje lyže z AKCE hodit ze stráně :).
Když budete mít na auto řekněme 300 000,-, tak se můžete rozhodnout, zda koupit jetého Superba, nebo novou Fabii (výběr modelů je pouze ilustrační, předpokládám, že zrovna tyto bude znát každý). Co je ale lepší? Dokážete si jednoznačně odpovědět? Někdo by si nikdy nekoupil ojeté auto. Jiný by zas nikdy nejezdil v základním modelu. V ojetém Superbu, pokud bude v pořádku, bude nesrovnatelně lepší povození. Fabie zase nebude mít žádné oděrky a bude zkrátka nová. Stejné je to i u lyží. Za „5000,-„ můžete mít novou lyži, nebo také jetou. Rozdíl v nich bude ale obrovský (co se týče jízdních vlastností), pokud tedy bude jetá v dobrém stavu. Je třeba si uvědomit, že lyže stejně jako auta mají určitou životnost. Každé auto, pokud není po „smrti“, tak Vás dopraví z místa A do místa B. Nicméně požitek z jízdy může být diametrálně různý. Superb je konstruován s ohledem na větší kilometrovou zátěž. Stejně tak dražší lyže mají životnost mnohem delší. Auta (i lyže) vyšší třídy jsou také jistější a stabilnější ve vyšší rychlosti.
Auto i lyže je třeba servisovat, jinak dobrý pocit z jízdy mít určitě nebudete, nehledě na to, že kdo se o své věci nestará, tak zásadním způsobem zkracuje jejich životnost. I starší, kvalitnější výrobek, pokud je o něho dobře postraráno snadno přežije svého nového, levného, nekvalitního konkurenta.
Nové lyže v "supermaketech" jsou často v "AKCI" za opravdu velmi lákavou cenu. Koupi si ale dobře promyslete. Úplným začátečníkům patrně mohou takové lyže chvilku stačit. Ale pokud máte trochu ambice se zlepšovat, tak lyže rychle předčíte a nebude se Vám na nich dobře lyžovat. Těžším lyžařům bych takové lyže opravdu nedoporučoval. Tyto lyže nejsou často ani v katalogu výrobce a jsou vyrobeny v první řadě s ohledem na nízkou cenu. Nejsou zde tedy použity tak kvalitní materiály. Lyže se zpravidla různě kroutí a je složité je i oservisovat. Také nemají takovou životnost, takže jejich vlastnosti při jízde se budou s časem rychle zhoršovat.
+ Za cenu obyčejných nových lyží můžete mít TOP nejvyšší model lyže použité
+ Pokud Vám lyže nesednou a obratem je prodáte, tak patrně nic netratíte
+ Lépe si drží hodnotu, než lyže nové
+ Velká finanční úspora
- Větší časová náročnost při nákupu
- Použité zboží = kosmetické oděrky
- Riziko koupě vadných lyží
Pokud věnujete nákupu bazarových lyží nějaký čas, necháte si poradit, nakoupíte u ověřeného a zavedeného prodejce, smíříte se s nějakou tou kosmetickou oděrkou, tak se Vám koupě bazarových lyží určitě vyplatí.
Kde nakupovat použité lyže?
- Internet
Osobně bych použitou lyži na dálku bez toho abych jí vzal do ruky a prohlédl nikdy nekoupil. Nicméně dnešní uspěchaná doba nám často nedává jinou možnost a možná ani ve svém okolí žádnou kvalitní kamennou prodejnu nemáte. Myslete ale na to, že internet je dobrým mýstem, kde prodat "šrot" někomu, kdo tomu moc nerozumí. Nakupujte tedy od ověřených prodejců, kteří Vám v případě Vaší nespokojenosti bez problémů vrátí peníze.+
- Internetová inzerce
+ Pokud víte co chcete, tak relativně jednoduché a rychlé hledání
+ Možnost velmi výhodného nákupu
- Riziko koupě "šrotu" a nemožná, nebo velmi složitá reklamace
- Často uvádění neuplných a lživých informací
- Zpravidla delší doba doručení
Pokud se Vám podaří narazit na lyže, které kupoval někdo nové a mnoho toho na nich nenajezdil a nechce za ně 90% ceníkové ceny, tak by to mohl být velmi dobrý nákup. Nicméně šance koupě takových lyží je velmi malá. Pokud už někdo kupuje kvalitní lyže kolem 15 000,-, tak si nákup promyslí, často má i lyže vyzkoušené a ví co kupuje. S největší pravděpodobostí takové lyže nebude moc rychle zase prodávat přes inzerci. Většinou se nechávají v rodině, nebo se prodají kamarádům. Máte o mnoho větší šanci, že na inzerát koupíte lyže sice "výhodně", ale v žalostném stavu. Často si také v inzerátu můžete přečíst "pěkné pohádky". Například, že jsou lyže po servise, ale už se někdo zapomene zmínit, že se na nich ještě po servise pár dní jezdilo. Nebo že na lyžích prodejce skoro nejezdil. Což je sice možná pravda, ale už se zapomene zmínit, že je kupoval jako použité a jsou již tedy skoro po smrti. Pokud si objednáte lyže z inzerátu na dobírku, tak se pak můžete při rozbalení hodně divit. Patrně velmi těžko se Vám pak budou lyže vracet. Hrozí, že zůstanete bez lyží i bez peněz. Většinou vůbec nevíte od koho vlastně zboží opravdu kupujete. Pokud chcete riziko minimalizovat, tak se na lyže zajeďte podívat osobně a pro větší klid v duši nakupujte se smlouvou (soukromá osoba), účtenka (obchodník).
- E-shop
+ Jednoduchý a přehledný výběr
+ Relativně bezpečný nákup
+ Možnost vrácení/reklamace
+ Rychlé doručení - zpravidla do dvou dnů
- Často nejsou uvedeny popisy výrobců
- Často pouze ilustrační obrázky
- Riziko koupě šrotu
I použité lyže se dnes začínají objevovat v nabídkách e-shopů. Samozřejmě i zde se můžete stát objetí podvodu, nicméně riziko je o mnoho menší, než u inzerátu. Předem si ale rozmyslete, zda pošlete peníze předem. V obchodních podmínkách byste měli najít od koho zboží kupujete a za jakých podmínek. Zkuste najít hodnocení a recenze daného obchodu. Pokud má e-shop také kamennou prodejnu a firma nabízí také servis lyží, tak byste měli být na "dobré adrese" U e-shopů bez dostatku informací nenakupujte. U nás najdete reálné fotografie prodávaného zboží a ve velké většině případů se snažíme poskytnout i popis výrobce. I když se maximálně snažíme, aby měl náš zákazník představu jaké zboží kupuje i na dálku, tak se občas stane, že lyže po rozbalení nesplňují představu. Není nejmenší problém nám lyže vrátit, můžeme se postarat i o přepravu zpět k nám. Peníze vracíme po doručení zboží obratem na účet. I na použité zboží máte u nás záruku 2 roky.
Rady pro nákup na internetu:
Zjistěte si informace a reference o prodejci.
Nakupujte u důvěryhodných prodejců, kde máte jistotu vrácení peněz a záruku v případě budoucích problémů.
Nakupujte s účtenkou/fakturou.
Zjistěte zda má firma také kamennou prodejnu a nabízí servis lyží. Pokud ano, tak je to s prodejem lyží budou myslet vážně, lyže budou patrně oservisované. A co je hlavní, že Vám dokáží patrně dobře poradit
Nechte si poradit od odborníků (nadšených lyžařů, nikoliv od "dobrých" obchodníků). Rádi Vám poradíme s výběrem a vysvětlíme rozdíly mezi lyžemi. Vhodnou variantu pomůžeme vybrat i na dálku. Každý rok zkoušíme nové a nové lyže.
Vyžádejte si detailní fotky konkrétního páru v plném rozlišení. Někteří nepoctivý prodejci používají fotky nejhezčího páru a prodávají lyží ve stejném modelu několik.My Vám na přání zašleme detailní fotky konkrétních párů lyží na mail. Po stažení fotek do počítače si je můžete dostatečně přiblížit. Není problém Vám v případě zájmu nafotit nějaký detail lyže. Fotíme digitální zrcadlovkou!
Ptejte se na stav lyží. Někteří prodejci v inzerátech uvádí informaci o stavu hrany v %. Ale jakou vypovídací hodnotu pro kupujícího tento údaj má? S trochou nadsázky by se dalo říci, že každé lyže (model, značka) mají jako nové hranu různě širokou – zpravidla kolem 2 mm. V jaké části lyže dané % hrana asi má? Neméně důležitým parametrem je výška hrany, která má vypovídací hodnotu o množství skluznice. My Vám na přání přeměříme hranu pod vázáním digitální posuvkou, abyste měli představu, kolik zbývá materiálu pro následné servisy.
Zjistěte si, zda jsou lyže po servise. Většina našich lyží je po velkém servise na Montaně. Cena takového servisu je více než 500,-. Takovou skutečnost je třeba při výběru také zohlednit.
Zeptejte se na možnost nastavení vázání. My Vám vázání nastavíme dle Vašich parametrů (nikoliv na trhačce s potvrzením) zdarma.
Když Vám nebude něco jasné, tak se ptejte. Z toho, jak rychle a ochotně bude prodejce na Vaše dotazy reagovat se dá tušit, jak rychle a ochotně bude postupovat v případě reklamace. Pokud máte sebemenší pochyby, tak zboží nenakupujte. Internet je výborné místo, kde prodat "šrot" někomu, kdo se v problematice neorientuje.
Po rozbalení zboží důkladně zkontrolujte. Je možné, že najdete nějaké vady. V takovém případě urychleně kontaktujte prodejce.
- Kamenná prodejna
+ Velký výběr
+ Poradenství přímo u lyží = výběr vhodných lyží (pokud natrefíte na dobrého prodejce)
+ Výhodná koupě (pokud se vyznáte)
+ Porovnání lyží mezi sebou
+ Lyže budou s největší pravděpodobností po kvalitním servise
- Delší čas strávený při nákupu
- Často nejsou uvedeny popisy výrobců
- Riziko koupě "šrotu" (pokud se nevyznáte)
Dle mě nejlepší varianta. Samozřejmě bude veliký rozdíl v přístupu, cenách, sortimentu různých prodejen. Ale vždy je lepší si vzít lyži do ruky a porovnat několik párů mezi sebou. Pokud má firma kamennou prodejnu, e-shop a nabízí také servis, dá se vytušit, že to myslí s prodejem lyží opravdu vážně. Takové firmě bude záležet na spokojeném zákazníkovi a "šrot" si nedovolí dát do prodeje. U takové firmy nebude problém zboží reklamovat. Případně pokud by Vám lyže nevyhovaly, tak je vyměnit za jiné. Další výhodou je přístup k "náhradním dílům" z vyřazených lyží. Většinu našeho sortimentu najdete na e-shopu. Lyže ale vozíme v průběhu celého roku. Trvá zpravidla několik dní, než jsou lyže vystaveny na stránkách. Pokud nějaké lyže sháníte, tak se nám ozvěte. Možná je máme již skladem. Pokud ne, tak se Vám ozveme hned, jak lyže Vašich požadavků dovezeme. Poraďte se s prodavačem o nákupu lyží. Bohužel ne každý prodavač se v problematice orientuje a dokáže Vám poradit, v takovém obchodě nenakupujte. Nakupujte u odborníků, kteří mají vyzkoušeno hodně lyží a dokáží Vám vysvětlit rozdíly. Lyží je opravdu velké množšství a velmi se liší lyže různých výrobců i ve stejné kategorii. Napříč kategoriemi jsou pak rozdíly opravdu markantní. Jízda v Porsche 911 bude hodně odlišná od jízdy v Hummeru. Každé auto bude lepší v jiných ohledech a podmínkách. Stejné je to i u lyží. Často se nám stává, že příjde do prodejny někdo pro konkrétní lyže, které mu na našem e-shopu doporučil kolega z práce. Na konec příjdeme na to, že má ale úplně odlišné požadavky na lyže než kolega a tudíš potřebuje jiné lyže.
Rady pro nákup v kamenné prodejně:
Věnujte nákupu dostatek času. Jedině tak vyberete vhodné lyže v pěkném stavu.
Nakupujte s poradcem. Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo hodně lyžuje a v lyžích se vyzná. Zkuste ho vzít sebou jako nezávislého poradce.
Nakupujte u odborníků. Věřím, že dobře poradit Vám může jen někdo, kdo každou sezonu vyzkouší hodně lyží a umí vzít pilník do ruky :)
Zjistěte si základní informace o lyžích a zkuste si ujasnit, co za lyže hledáte.Můžete si přečíst třeba náš ČLÁNEK.
Nakupujte ideálně přímo u majitele obchodu. Určitě bude mít jiný přístup, než zaměstnanec.
Nakupujte u nadšeného lyžaře, nikoliv u "kšeftaře". Určitě je mezi sebou rozeznáte.
Firmy nabízející také servis, Vám dokáží objektivně zhodnotit stav lyže.
Nenechte si něco vnutit. V klidu si nákup rozmyslete.
Ptejte se, ptejte se, ptejte se. Na všechno co Vás bude zajímat a co Vám nebude jasné. Poctivého prodejce tím určitě nebudete obtěživat.
Poskytněte prodejci co možná nejvíce informací. Zkušený prodejce - lyžař ví na co se Vás zeptat a na základě těchto informací Vám doporučit vhodné lyže.
Zkuste se zeptat na slevu. Mimo hlavní sezonu by mohl být prodejce ke slevě svolnější. Často se může cena na e-shopu a v kamenné prodejně lišit, pokud to tak je, tak se zeptejte na internetovou cenu. Jistě Vám ji prodejce na zboží dá i v kamenné prodejně.
Cenu vztahujte ke stavu lyží. Hodně lidí porovnává pouze cenu konkrétního modelu lyží u různých prodejců. Použité lyže mohou být ale v zánovním stavu, nebo také těsně před smrtí.Pokud chcete ušetřit a přitom si dobře zalyžovat, tak neřešte až tolik vzhled a smiřte se s nějakou tou oděrkou. Pokud máte rádi vše v TOP stavu, tak si kupte lyže nové. Pokud chcete novější jetou lyži v TOP stavu, která stávala 20 000,-; tak ji za 4000,- opravdu nekoupíte.
Rozhodně nechci tímto článkem nějak moralizovat a říkat co je nejlepší. Chtěl bych abyste se před nákupem trochu zamysleli a uměli si na otázku, co je pro Vás nejlepší odpovědět samotní. Nechte si také poradit, ale názor si udělejte Vy... Bohužel hodně prodejců nemá zkušenosti, takže Vám pak těžko poradí. Navíc toho víte o problematice často více, než prodejci v "supermarketech". Pokud chcete dobře koupit a poradit se, tak jděte do „speciálky“. To samozřejmě neplatí jenom u lyží.
Asi jste to už ode mě četli, ale dobře oservisovaná lyže se může proměnit k nepoznání. Není servis, jako servis. Rozhodně se pravidelný servis vyplatí. Ale tím se zabývám ZDE.
Praktické rady pro posouzení stavu použitých lyží
Rozhodně je dobré si přizvat někoho, kdo se v problematice orientuje. Nicméně dám Vám pár typů co sledovat, pokud byste nikoho blízko neměli a prodejci v bazaru správně věřit nebudete. Mohl by se chtít zbavit nějakého „černého Petra“ a využít vaší nevědomosti. Ideálně, když Vás bude obsluhovat prodejce - nadšený lyžař a ne pouze "kšeftař". Určitě je mezi sebou rozeznáte. Nenechte si od "kšeftaře" něco vnutit. Porovnávejte několik párů mezi sebou. Snadněji uvidíte nedostatky.
1) Zkontrolujeme šířku a výšku hran. Ideálně, pokud budou mít hrany přibližně stejnou šířku a výšku po celé délce. Záleží kdo a na jakém stroji hrany brousil, z různých důvodů pak může v jistých místech dojít k většímu úbytku materiálu. Ve střední části lyže by mohla být hrana trochu užší, jelikož zde se hrana nejvíce "opotřebuje". Na stroji občas dojde k většímu úbytku hran na patce lyže. Hodně lidí sleduje pouze šířku. Nicméně výška nám napoví, kolik zbývá skluznice u hran. Na velkém strojovém servise ve snaze srovnat skluznici do roviny (která je důležitá), může v určitých místech dojít k většímu úběru materiálu hrany a skluznice.
Že není hrana na následující fotce v jednom místě dostatečně "vysoká" pozná každý, jelikož došlo až k brobroušení skluznice. Dejte si pozor, abyste nekoupili lyže, kde by se po jednom servise hrana takto v určitém místě probrousila. V tu chvíli Vám bude jedno, že má hrana po celé délce na šířku 1,7 mm a z boku by jí bylo možné ještě mnohokrát brousit.
Na následující fotce je vidět lokální zbroušení skluznice a hrany na patce. Hrana už začíná "vykukovat". Tuto vadu z fotek patrně těžko odhalíte. Pokud ji navíc nepoctivý prodejce "odborně opraví" = zamaskuje lihovým fixem, tak si toho možná nevšimnete ani při rozbalení lyží. Pokud se rozhodnete k výhodnému nákupu pouze na základě fotky skluznice pod vázáním, patrně Vám příjde, že mají lyže velmi pěkné hrany. Po jednom servise se ale nestačíte divit...
Stejná vada, ale ještě méně patrná. Pokud by nebyla fotka v detailu, tak byste patrně "vylézající" hranu a tedy slabou skluznici z fotek jen těžko odhalili. Vězte, že takových lyží se prodává opravdu hodně. Z fotek mohou takové lyže na první pohled vypadat jako velmi lákavá koupě. Hrany je k broušení z boku totiž opravdu hodně. Takové lyže koupíte za pár korun... Ale nevadí Vám, že nemají skluznici?
Občas může dojít v nějakém místě k "odtržení" hrany. Takovou vadu Vám odborné servisy dokáží opravit.
Odtržená hrana
Některé hrany jsou křehké a mají tendenci praskat. Z fotek tuto vadu patrně nepoznáte.
Prasklá hrana
2) Podíváme se po hraně lyží, zda lyže není nějak tvarově zkroucena.
3) Podíváme se na lyže z boku, zda nejsou třeba prasklé, nebo rozlepené.
Prasklé lyže
Rozlepené lyže
4) Zkontrolujeme skluznici. Nějaké hlubší šrámy nám mohou napovědět kolik skluznice na lyži zůstává. Levné lyže mají větší tendenci se kroutit a skluznice je pak vypouklá, nebo propadlá. Takovou skluznici je třeba srovnat na stroji. V některých místech ji pak může být opravdu málo. Například radekem (rovným předmětem), které položíme na skluznici napříč, zjistíme rovinnost.
Zkouška "rovinnosti" skluznice
Propadlá a vypoklá skluznice
Jak je vidět na následujících fotkách, tak můžete koupit lyže na první pohled s krásnými hranami, ale přitom "bez skluznice". Jak je vidět na fotce vlevo, tak může dojít k lokálnímu probroušení skluznice.Pokud se u hran na skluznici dělají „bouličky“, tak skluznice už mnoho nezbývá (patrné na následující fotce vpravo). Zpravidla nejprve dojde k "odtrhnutí" již tenkého zbytku skluznice u hran pod vázáním. Pokud je v tomto místě skluznice nějak opravena, tak zkuste toto místo odkrýt. Pokud bude skluznice málo, tak "záplata" vypadne skoro sama.
5) Zkontrolujeme špičky a patky. Patka může být na konci utržená. Hrany na špičkách a patách mohou být vytržené. Můžou chybět kryty špiček, či nějaký šroubek na těchto krytkách, ale to nejsou zásadní vady.
"Utržená" patka" a " Vytržená" hrana na patce
Prasklá krytka špičky + chybějící šroub
6) Jaký má mít lyže tvar? Skluznice v prvé řadě rovná (viz. výše). Aby lyže nebyla nějak zkroucená. Tvar lyže z boku má základní prohnutí, kterému se říká „camber“. Tzn. že je lyže do "oblouku". Pokud takové lyže dáme skluznicemi k sobě a zajistíme brzdičky, tak by mezi lyžemi v místě vázání měla být mezera. Některé lyže mohou mít špičku, případně i patu odkloněnou od sjezdovky vzhůru. Takovému prohnutí se říká "rocker". S prohnutími dnes výrobci hodně laborují. Každý model tak má prohnutí různé! Některé lyže mají dokonce "camber" prohnutí úplně minimální. Pod vázáním tedy mezera nebude a mohlo by se zdát, že jsou lyže prošlápnuté, nebo unavené. Ale není tomu tak!
Jak poznat prošlápnutou lyži? Tento jev se stane zpravidla na jedné lyži. Pokud je tedy dáte lyže k sobě, nebo je obě položíte na rovnou podložku (se zajištěnými brzdičkami), tak na jedné uvidíte tvarové změny. Také by se dalo říci, že jde o „nechtěný“ rocker. Obě lyže musí tedy být tvarově stejné! U některých typů lyží Vám jsou odborné servisy schopné prošlápnutí opravit a lyžím navrátit zpět „napětí“.
Prohnutí lyží - pod vázáním se nedotýkají
7) Vezmeme lyži do ruky. Ten komu prošlo rukama více lyží, tak pozná s čím tak asi má tu čest. Komu moc lyží rukama neprošlo, tak může srovnávat s ostatními. Těžší lyže jsou zpravidla tužší a tvrdší, jelikož jsou více vyztužené. Novější lyže mohou mít vyšší tuhost i tvrdost i za předpokladu, že budou lehčí, jelikož jsou v nich použity lepší materiály. Můžeme vyzkoušet torzní tuhost (ve zkrutu) tak, že lyži postavíte na zem na patku, kterou zapřete nohami a na špičce budete lyži zkrucovat rukou. Tuhost má výrazný vliv na jízdní vlastnosti hlavně na tvrdém podkladu. Čím je lyže tužší, tím zajistí lepší vedení. Na druhou stranu je náročnější. Dále můžeme zkusit tvrdost lyže (flexe), tak že lyži zapřeme patkou o podlahu, jednou rukou ji chytíme na špičce a druhou rukou ji o vázání prohneme. Čím lepší, nebo těžší lyžař, tím tvrdší lyži volí. Tvrdá lyže je méně poddajná, pokud nemáte zvládnutou techniku, tak Vám chyby neodpustí a bude těžší je do oblouku nasměřovat. Pokud jste ale zkušený lyžař, tak na tvrdších lyžích si jízdu teprve užijete a Vaše lyžování dostane úplně jiný rozměr. Budete mít jistotu i na tvrdé pistě. Tyto „zkoušky“ by měly odhalit nějaké vážnější vady.
Zkouška tuhosti a tvrdosti lyže
8) Zaměříme se na vzhled. Nyní bychom již měli mít představu o tom v jakém funkčním stavu lyže je a kolik toho ještě vydrží. Projdeme lyži po celé délce. Pokud jsou na lyži nějaké dodatečné „vychytávky“, tak se z nich mohou ztratit nějaké šroubky, či elementy. Stav povrchových kosmetických oděrek dokáže posoudit každý. Pokud jsou hlubší, tak je dobré je zalepit, aby se nedostávala vlhkost do lyže. Vliv na funkci tyto kosmetické vady nemají.
9) Nezapomeneme zkontrolovat vázání. Jeho vzhled nám může napovědět, jak moc se na lyži jezdilo. Ale neberte vzhled jako určující. Vázání na lyžích se může měnit a prohazovat. Jedno vázání může být použito postupně na více párech lyží. Navíc každý se k vázání chová jinak. Někdo ho nemilosrdně okopává při snaze dostat z bot led. Někdo do něho nemilosrdně píchá ve snaze dostat se z vázání. Pak také hodně záleží na jízdním stylu. Někdo jezdí tak, že si vázání na vnitřní straně "okopává" druhým vázáním. Případně vnitřní hranou druhé lyže vázání pořeže. Pokud je na lyži nestandardní vázání, tak se zkuste podívat pod něj, zda není pod podložkou lyže jako „cedník“. Zkontrolujte, zda jde nastavit vypínací sílu na špičce i patce v plném rozsahu. Posuvné vázání zkontrolujte, zda jde bez problémů nastavovat na délku boty. Dnešní vázání, které mají jednoduše posuvnou špičku i patu mají často vůle větší, než by člověk čekal. Po „zacvaknutí“ boty se ale tyto vůle vymezí. Tento jev je patrný i u nových lyží. U jetých se to v závislosti na konstrukci může zhoršovat. Po koupi zkontrolujte dotažení všech šroubů.
Buďte velmi obezřetní při vidině velmi výhodného nákupu. Prodejci lyží znají velmi dobře tržní cenu lyží. S největší pravděpodobností budou mít levné lyže nějaký problém. Vad lyží je opravdu mnoho, dejte si tedy pozor od koho lyže kupujete. Z fotek toho bohužel moc nepoznáte. Pokud kupujete lyže na dálku, tak je hned po rozbalení zkontrolujte. S případnými problémy se neodkladně obraťte na prodejce.
Doufám, že pro Vás bude článek přínosem a o lyžích jste se něco dozvěděli. K sepsání mě vedly mé zkušenosti, z kterých mi bohužel příjde, že 90% lidí lyžím vůbec nerozumí. Již jsem pár lyží prodal a 90% lidí zajímá v první řadě cena a v řadě druhé povrchové oděrky. Což je pro mne velmi zneklidňující, jelikož hodně lidí kupuje levné lyže po "smrti". 5% lidí zajímá, jak jsou na tom hrany z boku, zda půjdou ještě brousit. Nikdo se mě ale nezeptá (až na vyjímky) zda půjde hrana brousit ještě odspodu, jak je na tom skluznice, zda je vázání v pořádku ... Jestli není lyže prošlápnutá zajímá naprosté minimum lidí. Další ošemetným tématem je servis lyží. Kolik ještě vydrží lyže strojových servisů se strašně špatně odhaduje. Jsou i "odborníci", co nové lyže po prvním servise odepíší... Záleží tedy na obsluze (umu a zkušenostech) a stroji (stavu, stáří, technologii a nastavení). I tak propagované "automaty" mohou materiálu odebírat "hodně". Pokud jedou z nějakého důvodu na jeden "program", tak musí perfektně oservisovat všechny lyže. Jak ty s oblými hranami, na kterých jsou navíc "záseky". Tak hrany na kterých je pouze "grot". Také je mnohem jednodušší skluznici zbrousit, než zavařit. Hledejte tedy servis s dobrými referencemi. Stejně tak použité lyže kupujte ze sportů s dobrými referencemi a od lidí, co lyžím rozumí a jsou jejich koníčkem. Prodejce který neměl nikdy "pilník v ruce", na lyžích skoro nejezdí a je pouze "kšeftař", Vám jednak moc neporadí a druhak těžko dovede objektivně stav lyží zhodnotit. Určitě Vám bude tvrdit, že jsou jeho lyže ve skvělém stavu.
Pokud máte nějaké připomínky, případně zkušenosti, tak budeme rádi, pokud se o ně s námi podělíte. My článek doplníme...